Kim jest i jakie ma sukcesy ma na koncie José Mourinho?
José Mourinho jest trenerem piłki nożnej, o którym mówi się „The Special One”. Rzeczywiście, przegląd jego sukcesów z drużynami z różnych krajów europejskich jest w istocie imponujący.
Kim jest i jak to się stało, że José Mourinho został jednym z najlepszych trenerów na świecie, jeśli chodzi o futbol?
Dzieciństwo i młodość trenera
José Mourinho , a właściwie José Mário dos Santos Félix Mourinho, przyszedł na świat 26 stycznia 1963 roku w Setúbal w Portugalii. Od najmłodszych lat miał kontakt z piłką nożną. Jego ojciec, Felix Mourinho miał za sobą karierę bramkarza w wielu portugalskich klubach. Występował również w reprezentacji. Po zakończeniu występów na boisku, został trenerem. Jak mówi sam José Mourinho, to dzięki niemu pokochał on piłkę nożną. Nic więc dziwnego w tym, że chciał powtórzyć sukcesy ojca.
Początkowo grał w lokalnych klubach portugalskich na pozycji pomocnika. Jednak brakowało mu szybkości i woli walki, dlatego zrezygnował z występów. Nie miał bowiem perspektyw na to, że kiedyś uda mu się zostać zawodowym piłkarzem. Nie zdecydował się przy tym na całkowite porzucenie piłki nożnej. Postanowił, że zamiast robienia kariery zawodniczej, podejmuje się kursów trenerskich.
Trener José Mourinho
Zanim José Mourinho rzeczywiście objął stanowisko szkoleniowca i sam prowadził piłkarzy w kolejnych meczach, podejmował pracę asystenta trenerów. Był też tłumaczem trenera FC Barcelona. Jednak w 2000 roku został trenerem w Benefice, a później w kwietniu 2001 roku objął Uniao Leiria, z którym zdobył swoje pierwsze sukcesy.
Następnie, w 2002 roku otrzymał ofertę pracy od FC Porto. Tam mógł pokazać, co właściwie potrafi. Wraz z drużyną już w pierwszym roku pracy udało mu się doprowadzić do zdobycia Pucharu UEFA, mistrzostwa kraju i Pucharu Portugalii. W kolejnym sezonie FC Porto triumfowało z kolei w Lidze Mistrzów.
Sukcesy drużyny potwierdziły znakomite predyspozycje José Mourinho do bycia trenerem. Dlatego otrzymał prestiżową ofertę pracy – trenowanie drużyny Chelsea Londyn. 2 czerwca 2004 roku podpisał z angielskim klubem kontrakt. Trener doprowadził do tego, że Chelsea zdobył Mistrzostwo Anglii i dwa razy wzięło udział w półfinałach Ligii Mistrzów. Słabsze wyniki kluby spowodowały, że José Mourinho stracił pracę. Już w 2008 roku podpisał kolejny kontrakt, tym razem z Inter Mediolanem, z którym szkoleniowiec zdobył dwa tytuły mistrzowskie oraz Puchar Włoch. W ciągu zaledwie dwóch sezonów zbudował silną drużynę, która była w stanie sięgnąć po zwycięstwo w Lidze Mistrzów.
W 2010 roku José Mourinho zadebiutował jako trener Realu Madryt, który zaproponował mu wysokie wynagrodzenie. Było ono tak duże, że José Mourinho stał się najlepiej zarabiającym trenerem na świecie. Na Santiago Bernabeu Mourinho nie zagrzał zbyt długo miejsca. Jego czteroletni kontrakt został rozwiązany już po dwóch sukcesach, bez większych sukcesów.
José Mourinho wrócił więc do Londynu, gdzie w czerwcu 2013 roku ponownie związał się z Chelsea. Nie udało mu się doprowadzić zespołu do zwycięstwa w Lidze Mistrzów, także i ten kontrakt został przedwcześnie zerwany. Trener pozostał na wyspach, najpierw jako trener Manchesteru United, a później Tottenhamu. W 2021 roku został z kolei trenerem włoskiego klubu AS Roma.
José Mourinho jako ambasador marki XTB
W 2020 roku José Mourinho zdecydował się na podjęcie współpracy w kampanii wizerunkowej marki domu maklerskiego – XTB. To broker notowany na polskiej giełdzie papierów wartościowych – GPW w Warszawie, ale działający na rynkach światowych. Działania reklamowe i promocyjne oparte na wizerunku trenera realizowane są na wielu rynkach zagranicznych.
José Mourinho jest ambasadorem marki XTB, która podkreśla, jak duży związek występuje pomiędzy rynkami inwestycji, a rynkiem sportowym. Tak jak i trener wspiera swoich zawodników i obiera strategię, która prowadzi klub do kolejnych sukcesów, tak broker XTB może wspierać klientów i dbać o to, by ich strategie inwestycyjne przynosiły spodziewane zyski (więcej informacji: https://www.xtb.com/pl/edukacja).
Pierwsze spoty dla XTB z udziałem nowego ambasadora powstawały w Warszawie i w Londynie, a ich strategię opracował zespół marketingu XTB. Kampania wystartowała pod hasłem „Be like Jose”. Miała ona zwiększyć rozpoznawalność brandu XTB na wszystkich rynkach, na których obecny był ten broker.